Word klant

Red je Pakketje viert vijfde verjaardag

Jorit Hajema

Red je Pakketje viert zijn vijfjarig jubileum. In 2016 begon het bedrijf als alternatief voor de destijds stroef verlopende pakketbezorging en vijf jaar later is het gegroeid tot de marktleider in Same Day Delivery. Met klanten als bol.com, Amazon en Ikea, maar ook meer dan duizend ‘winkels om de hoek’.

Vijf jaar op rij verdubbeld

De afgelopen jaren groeide Red je Pakketje van start-up naar scale-up. Door vijf jaar op een rij in omzet te verdubbelen, groeide de omzet van 160.000 euro in 2016 naar 12 miljoen euro in 2020. Daarbij creëerde het bedrijf veel werkplaatsen – zo zijn er inmiddels meer dan 700 chauffeurs in dienst.

CEO Sam Rohn: “Het startte allemaal toen ik letterlijk uit frustratie zelf achter het stuur dook om de pakketten van mijn eigen webshop in Amsterdam te bezorgen. Nu rijden we dagelijks door heel Nederland met 350 bussen. De onderneming is natuurlijk totaal anders nu, maar de focus op de ontvanger in alles wat we doen is gebleven. Met die visie blijven we bouwen aan onze onderneming.”

Transformatie door tech

Op operationeel gebied is er in vijf jaar tijd veel veranderd. Red je Pakketje begon in 2016 als logistiek bedrijf met een focus op IT, maar tegenwoordig functioneert het als een techbedrijf dat actief is in de logistiek.

CEO Sam Rohn: “Red je Pakketje is een makkelijk schaalbaar platform dat de verbinding vormt tussen webshops en ontvangers. Natuurlijk brengen wij pakketjes snel naar de consument, maar we ontzorgen ook de klantenservice van webshops en we trainen chauffeurs aan de hand van data over hun eigen rijgedrag. Dankzij onze techniek en ons netwerk lukt het om de service steeds verder te verbeteren.”

75 procent elektrisch in 2021

Red je Pakketje ziet verduurzaming als zijn belangrijkste transformatie. De doelstelling is om dé duurzame pakketbezorger van heel Nederland te worden. COO Tijs van Driel: “Aan het einde van dit jaar bezorgen we elektrisch in 75 procent van Nederland, en uiterlijk eind 2022 bezorgen we volledig elektrisch. Groen groeien is de enige goede manier.”