Word klant

Zelfde dag bezorging – wat heb je eraan en hoe werkt het?

Jorit Hajema

In Nederland zijn meer dan 35 duizend webshops. En bestellen bij bedrijven uit de EU of China kan binnen een paar klikken. Het logische gevolg? Concurrentie. Als je als webshop op meer wilt concurreren dan op de prijs, is het slim om in te zetten op kwaliteit en een goede service. Zelfde dag bezorging (ook bekend als Same Day delivery) speelt daarbij voor de e-commerce een belangrijke rol. Je leest erover in deze blog.

Relevantie, reputatie en referral

Consumenten kopen producten om verschillende redenen. Drie woorden met een R zijn belangrijk: relevantie, reputatie en referral. Relevantie draait om de vraag of jouw product wel bij een consument past. Als shampooproducent ga je bijvoorbeeld niet verkopen aan een kale man. Je reputatie hangt af van je kwaliteit en van je marketing. Ben je een bekend merk of heb je interessante samenwerkingen? Referral betekent dat iemand je heeft aangeraden. Bijvoorbeeld omdat je de verwachtingen hebt overtroffen met perfecte service.

Zelfde dag bezorging = service

Zowel je reputatie als je referral kun je verbeteren met goede service. Zo is zelfde dag bezorging goed voor een webshop. Je laat ermee zien dat je logistieke systeem voldoet aan de hoogste eisen en je conversie stijgt bij korte bezorgtijden.

Je referral verbetert omdat de bestelervaring beter wordt. Mensen willen een nieuwe aankoop bij wijze van spreken direct in huis hebben, zonder gedoe. Gaat de levering soepel? Dan zijn consumenten eerder blij met het product. Je ziet dat ook aan een afname in retourmeldingen. En een blije consument tipt jou eerder bij familie en vrienden.

Late cut-off tijd

Het tijdsstip van een bestelling is voor zelfde dag bezorging cruciaal. Dat komt doordat elke schakel in de logistieke keten bepaalde deadlines moet hanteren. Het begint bij jou als webshop: hoe snel is je order picking? Oftewel: hoe snel kun je een bestelling verwerken, inpakken, inscannen en klaarmaken voor transport?

De volgende schakel is de pakketkoerier. Chauffeurs rijden voor kleinere webshops naar drop-off points door heel Nederland en grote webshops krijgen een eigen pick-up ‘aan huis’. Daarna rijden chauffeurs terug naar hun hubs. Hier sorteren ze de pakketten, waarbij slimme algoritmes de bezorgroutes uitrekenen. Daarna rijden de bezorgers naar de consumenten. Zij krijgen hun bestelling nog dezelfde dag tussen 18:00 en 22:00 uur.

Bij elkaar zijn dat best wat stappen. Afhankelijk van je locatie krijg je een cut-off tijd (deadline) van uiterlijk 14:00 uur. Alle bestellingen tot jouw cut-off tijd kunnen die dag nog mee met de pakketbezorger. Andere bestellingen tot 23:59 uur bezorgen we de volgende avond. Dit heet Next Day Evening.

Verbeter je service

Wil je jouw service verbeteren? Lees dan verder over ons drop-off netwerk als je tot 100 pakketten per week verstuurt. Lees bij grotere volumes verder op onze pagina voor bedrijven.